George Heidweiller

Een van de mogelijke redenen waarom het werk van Heidweiller zo aanspreekt, is dat het een verraderlijk heldere beeldtaal heeft en een contrastrijke gelaagdheid, in zowel vorm als techniek. Met uiterst vitale beelden van thema’s als reizen, culturen, media en psycho-activa lokt Heidweiller je naar zijn collages. Zijn composities, waarin fragmenten door elkaar zijn gemonteerd, doen denken aan de popartstroming uit de jaren vijftig en zestig. Dit komt niet alleen vanwege de aangehaalde thematiek, maar ook door het gebruik van uiteenlopende technieken als zeefdruk, krijt, verf, airbrush, inkt, fotografie en digitale bewerkingen. Heidweiller’s montagetechniek sluit naadloos aan bij het actuele kunstbeeld, waarin oude, nieuwe en van elkaar verschillende elementen binnen één concept worden geïntegreerd. Denk aan muzieksamples, de ‘mix and match’ hype of de fusionkeuken. Denk ook aan Tarantino. Naast zijn fascinatie voor geweld en popcultuur, bewondert Heidweiller de ‘cut and paste’-methode van deze Amerikaanse regisseur, waarbij scènes en karakters uit andere films in nieuwe producties worden hergebruikt. Ook George mixt fragmenten van verschillende herkomst. Zo zie je bijvoorbeeld een foto van zijn roadtrip van Las Vegas naar Reno uit 2005 naast een Japans kauwgumplaatje, dat hij in 1988 ergens op straat vond. Een scheiding tussen een tastbare werkelijkheid en een fantastische wereld is er voor Heidweiller niet. Dat zijn stijl aansluit bij de tijdgeest van nu ervaart Heidweiller wel als prettig, al gaat hij er niet anders door schilderen. “Vergeet niet dat mijn actuele werk het resultaat is van een langdurig onderzoek naar het combineren van technieken en grafische elementen.” Heidweiller begint zijn onderzoek in 1981 aan de Koninklijke Academie in Den Haag, waar hij 1 jaar schilderen en 3 jaar grafische vormgeving studeert. Hij loopt stage bij Freek Henkes. Een vliegende start met aankoop van werken door de gemeente Den Haag brengt hem naar het Amsterdamse galerie circuit en vanaf 1987 bouwt hij gestaag aan zijn oeuvre met afwisselend solo- en groepsexposities. Naast zijn schilderwerk begint hij met het ontwerpen van t-shirts, runt hij een uitgeverij van kunst en bladen, opent hij een cultuurpand en is lange tijd directeur van een zeefdrukkerij, waarin hij zijn eigen werk drukt en dat van kunstenaars als Peter Klashorst, Paul Blanka en Herman Brood. Ondertussen assisteert hij Herman Brood bij het maken van diens achtergronden. “Omdat we een totaal verschillende stijl hadden, konden we goed samenwerken. Herman was mijn leermeester wat betreft de verkoop. Subsidiekunst, daar konden we beiden niet goed tegen.”

Kunstwerken van George Heidweiller