Home   >   Collectie   >   Jan Cremer

Schilder-schrijver Jan Cremer (Enschede, 1940) heeft zich al vanaf het begin van zijn opleidingen aan de verschillende kunstacademies die hij bezocht – naast de vrije schilder- en beeldhouwkunst- gespecialiseerd in de grafische technieken.

Zijn eerste kennismaking daarmee ondervond hij als leerling van Johan Haanstra op de Academie voor Beeldende Kunst en Industrie (AK) in Enschede, waar hij in 1955 zijn eerste linosneden vervaardigde. Op de academie “Kunstoefening” in Arnhem leerde hij in 1956 de eerste beginselen van het lithograferen van Hendrik Valk. Later, op de academies van Den Haag en Parijs als leerling van Paul Citroen en Ossip Zadkine, bekwaamde hij zich vooral in de steendruktechniek. In 1957 schildert hij de eerste van een serie doeken die bekend zouden worden als Peinture Barbarisme. In 1958 heeft hij zijn eerste eenmansexpositie in Galerie de Posthoorn in Den Haag, hij sluit zich aan bij de Posthoorngroep en werkt ondermeer als assistent bij Willem Hussem. Zijn deelname aan de Haagse Salon in hetzelfde jaar verwekt schandaal. Een jaar later exposeert hij in het Haags Gemeentemuseum. In 1960 in het Stedelijk museum in Amsterdam. Er volgen tientallen tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Met een beurs van de Franse regering in 1959 is hij naar Parijs vertrokken waar hij in de Rue Santeuil terechtkomt, de befaamde huidenopslagplaats met de ateliers van onder meer Bogart, Appel en Corneille, waar hij Bram Bogart assistert. In 1955 heeft de jonge Cremer, op de E55 in Rotterdam, Karel Appel bij diens muurschildering mogen assisteren. Van 1961 tot 1963 woont en werkt hij op het Spaanse eiland Ibiza en maakt daar met onder andere K.F. Dahmen en Erwin Bechtold deel uit van de Grupo Ibiza. In Parijs werkte Jan Cremer begin jaren zestig in het grafisch atelier Jean Pons. Sinds 1961 werkt hij ook samen met de Amsterdamse meesterdrukker Piet Clement, en vanaf 1967 in Parijs met Peter Bramsen van het befaamde steendrukatelier Clot, Bramsen & Georges. Niet iedereen herinnert zich dat Jan Cremer reeds jaren voordat ‘Ik Jan Cremer’ verscheen, als beeldend kunstenaar en schilderende rebel regelmatig de voorpagina’s haalde van binnen- en buitenlandse kranten en tijdschriften. In 1960 bereikte hij de wereldpers met zijn miljoenenschilderij ‘La Guerre japonaise’ en veroorzaakte morele verontwaardiging met zijn roemruchte uitspraak voor de Nederlandse televisie: REMBRANDT, WIE IS DAT? Na de publicatie in 1964 van zijn onverbiddelijke – en later wereldwijde- bestseller belandde de schilder Cremer in de schaduw van de schrijver Cremer. Zijn definitieve vertrek naar Amerika in 1965 zorgde ervoor dat zijn beeldende kunst in Nederland tijdelijk op de achtergrond raakte. In zijn Newyorkse atelier begint hij met het schilderen van Hollandse landschappen. Dit zeer kleurrijke en vooral strak gecomponeerde ‘Hollands Realisme’, met koeien, boerinnen en tulpenvelden, vormde een breuk met het sterk abstracte expressionistisch werk uit de jaren ervoor. Het thema Hollandse landschappen zal in Cremers complete oeuvre telkens terugkeren, maar ook de steppen, woestijnen en bergketens van Siberië en Mongolië, streken die hij veelvuldig bereist, zijn een permanente inspiratiebron. Zoals het Zuid-Franse en Italiaanse landschap de ‘klassieke’ thema’s blijven waarin hij zich soms maanden lang verdiept. Het grafische oeuvre van Cremer bestaat uit ruim 250 bladen, sinds 1958 tentoongesteld op meer dan 200 exposities in internationale galeries en musea. Zijn werk bevindt zich in alle belangrijke grafiekcollecties in West- en Oost europa, Noord- en Zuid Amerika. Voor zijn grafiek ontving Cremer verschillende toonaangevende prijzen. Zoals de Frans Masereelprijs uit handen van de Belgische minister van cultuur (1974), de Special Award van de World Print Council in het San Fransisco Museum of Modern Art (1980) en werd de titel van Pro Cultura Hungarica toegekend door de minister van Cultuur in Boedapest, Hongarije(1987). In 1974 gaf Cremer master classes op de kunstacademies van Halifax, Banff en Vancouver in Canada. Cremer woont en werkt- als hij niet op reis is of zich heeft teruggetrokken in Toscane of de Provance- afwisselend in New York, Amsterdam en Parijs.

Kunstwerken van Jan Cremer

American dream 1963
€ 1.250,-
Christine keeler in the bush 1963
€ 1.250,-
La montagne sainte victoire
€ 1.025,-
Shooting gallery 1963
€ 1.250,-
Tears for kennedy 1963
€ 1.250,-
Tulipano silvana 2
€ 550,-
Tulips 3
€ 795,-
Tulpen 01 1999
€ 795,-
Tulpen 01 2000
€ 795,-
Tulpen 02 1999
€ 795,-
Tulpen 03 1999
€ 795,-